Verze 5.00.08 (vystavená 16.12.2024)

Změníl(a) - Lucie Mácová

Základní modul

Oprava odrolování obrazovky u vybíraných zakázaných údajů v nastavení sady práv

V obrazovce po rozkliknutí větve u vybíraných zakázaných údajů (Nastavení / Sady práv / tlačítko „Zakázané údaje“) bylo opraveno nežádoucí odrolování obrazovky. Opětovně bylo zajištěno načtení všech sloupců tabulky včetně jejich označení (zaškrtávacím polem).

Oprava uložení osobního nastavení

Bylo opraveno uložení osobního nastavení položek „Žádosti ke schválení“, „Zprávy a novinky“, „Úkoly ke zpracování“ v sekci Centrální inbox:

Personalistika

Zadání údajů „Název pro ženy“ a „Název na vizitce“

V nastavení personalistiky u vzorové pozice v sekci Popis vzoru (Nastavení / Číselníky nastavení / Personalistika / Vzorové pozice / ikona pro editaci) lze v sekci Popis vzoru nyní zadat údaj „Název pro ženy“ a „Název na vizitce“.

Při přidání nové pozice (Organizace / Pozice / tlačítko „Přidat“) se po výběru Vzorové pozice doplní údaje podle vybrané vzorové pozice v sekci Název a platnost do polí „Název pro ženy“ a „Název na vizitce“.

Při nástupu zaměstnance při způsobu zadání podle Vytvořit novou pozici podle vzorové pozice se po stisku tlačítka „OK“ (tj. po uložení) doplní k pracovnímu místu údaje „Název v angličtině“, „Název pro ženy“ a „Název na vizitce“.

Drobné opravy v osobních novinkách

V osobních informacích bylo opraveno zobrazení novinek s velkými obrázky (Osobní informace / Novinky) a bylo opraveno uložení obrázků v novinkách (Osobní informace / Novinky / Správa novinek).

Pro zákazníky se submodulem Hlášení cizinců (mod_12_ForeignerReporting)

Při změně doby trvání pracovního poměru (z doby určité na dobu neurčitou, z doby neurčité na dobu určitou, při prodloužení doby určité) se vyplňuje datum, od kdy změna platí. Po potvrzení této změny se automaticky vygeneruje hlášení s typem „nastoupení nebo změna“ a poznámkou „změna doby trvání pracovní smlouvy“. Pokud neexistuje záznam o nástupu, do pole „Změna platí od“ se již nepřenáší datum vzniku poměru, ale datum změny.

Pracovní cesty

Přidání údaje „Osobní číslo“ do přehledu nákladů pracovních cest

Do přehledu nákladů pracovních cest (Pracovní cesty / Přehled nákladů) byl mezi dostupné položky pro seznam doplněn údaj „Osobní číslo“.

Zpřísnění podmínky na viditelnost tlačítka „Zrušit potvrzení o vyúčtování“

Při vyúčtování pracovní cesty (Pracovní cesty / Vyúčtování cest) byla zpřísněna (rozšířena) podmínka na viditelnost tlačítka „Zrušit potvrzení o vyúčtování“. Nově je viditelnost podmíněna také nevyplněním datumového údaje „Zaplaceno dne“.

Docházka

Ošetření překročení časového limitu při schvalování docházky

Při schvalování docházky ve vyhodnocení docházky (Docházka / Vyhodnocení docházky) bylo ošetřeno (přeformulováním SQL dotazu) překročení časového limitu („timeoutu“).

Mzdy

Úprava výše odpočtu při výpočtu daně za rok 2024 a úprava tiskopisu Výpočet daně a daňového zvýhodnění

Byla upravena výše odpočtu při výpočtu daně za rok 2024 z důvodu následujících změn:

  • příspěvek na penzijní připojištění, penzijní pojištění nebo doplňkové penzijní spoření (odst. 5) byl rozdělen na:
    • Příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem;
    • Příspěvek na doplňkové penzijní spoření;
    • Příspěvek na penzijní pojištění u instituce penzijního pojištění.
  • byly doplněny odpočty Příspěvek pojistného na pojištění dlouhodobé péče a Příspěvek na majetek připsaný ve prospěch dlouhodobého investičního produktu.

Podle vzoru č. 29 z databáze daňových tiskopisů Finanční správy byl upraven tiskopis Výpočet daně a daňového zvýhodnění. Nový vzor se uplatní při výpočtu daní za rok 2024.

Úprava tisku pro potvrzení o zdanitelných příjmech dle nové legislativy

Dle nové legislativy byl upraven tisk potvrzení o zdanitelných příjmech a to, pokud se tiskne jednotlivě (Mzdy / Potvrzování / Vytvořit dokument / z nabídky vybrat „Potvrzení o zdanitelných příjmech a zálohách na daň“) i hromadně (Mzdy / Roční zpracování / Roční zúčtování daně / tlačítko „Tisk potvrzení“ / volba „Potvrzení o zdanitelných příjmech“ pro označené záznamy nad seznamem).

Úpravy XML dokumentu pro vyúčtování zálohové a srážkové daně

V XML souboru pro vyúčtování zálohové a srážkové daně (Mzdy / Roční zpracování / sekce Výkazy daní / Vyúčtování zálohové a srážkové daně / tlačítko „Vytvořit XML“):

  • bylo zrušeno vytvoření kódu L, který identifikoval daňový subjekt jako plátcovu pokladnu;
  • byly upraveny generované počty zaměstnanců tak, aby zaměstnanci s více smlouvami nebyli zahrnuti vícekrát.

Nové sazby pro výpočet náhrady nemocenských dávek

Pro rok 2025 jsou stanoveny nové sazby pro výpočet náhrady nemocenských dávek.

Redukční hranice pro výpočet nemocenských dávek (Dávky nem. poj. / Způsob proplácení dávky v jednotlivých dnech jejího trvání)

Zdroj: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2024-307

a) první redukční hranice pro úpravu denního vyměřovacího základu činí 1552 Kč (v roce 2024 to bylo 1466 Kč),

b) druhé redukční hranice pro úpravu denního vyměřovacího základu činí 2328 Kč (v roce 2024 to bylo 2199 Kč),

c) třetí redukční hranice pro úpravu denního vyměřovacího základu činí 4656 Kč (v roce 2024 to bylo 4397 Kč).

Redukční hranice pro výpočet náhrady za nemoc (Příslušná redukční hranice stanovená pro účely nemocenského pojištění se následně vynásobí koeficientem 0,175 a zaokrouhlí na haléře směrem nahoru.)

Zdroj: https://www.kurzy.cz/kalkulacka/nahrada-mzdy-nemoc-2025/

a) první redukční hranice pro výpočet náhrady činí 271.60 Kč (v roce 2024 to bylo 256.55 Kč),

b) druhé redukční hranice pro výpočet náhrady činí 407.40 Kč (v roce 2024 to bylo 384.83 Kč),

c) třetí redukční hranice pro výpočet náhrady činí 814.80 Kč (v roce 2024 to bylo 769.48 Kč).

Digitalizace nemocenských dávek od roku 2025

Jedná se tyto dávky: OČR, OPP, PPM a DLO (ošetřování člena rodiny, otcovská poporodní péče, mateřská dovolená a dlouhodobé ošetřovné).

Obecný popis chování

Zaměstnanec prokazatelně ohlásí zaměstnavateli záměr čerpat nemocenskou dávku. Zaměstnanec v daném ohlášení uvede číslo rozhodnutí, které obdrží od lékaře pomocí SMS či mailem (dle toho, co zaměstnanec upřednostní). Toto číslo je důležité, protože následně slouží jako hlavní identifikátor pro komunikaci s ČSSZ. Zaměstnavatel má tedy poté možnost se pomocí daného čísla rozhodnutí dotazovat na stav nemocenské dávky, kde si tak může ověřit ohlášené údaje, které obdržel od zaměstnance (nové podání DZNP25: Dotaz Zaměstnavatele o Nemocenském Pojištění).

Zaměstnavatel na základě všech těchto údajů následně zašle na ČSSZ podání NEMPRI25 (Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku). Jedná se o novou verzi podání, která nahrazuje podání NEMPRI20 (příloha k žádosti o dávku). V programu se tedy již pracuje s termínem „Oznámení zaměstnavatele“, který od roku 2025 nahrazuje původní termín „Příloha k žádosti“. Oproti původní Příloze k žádosti je Oznámení zaměstnavatele rozšířeno o další údaje, které dosud musela účetní předávat na ČSSZ jinou formou.

Úpravy v aplikaci plusPortal

  1. Oznámení záměru čerpat dávku zaměstnavateli
  • je zařazeno do stránky Chci oznámit (Osobní informace / Chci oznámit / záložka Co / tlačítko „Oznámení záměru čerpat dávku“ (přístupné na právo „Oznámení záměru čerpat dávku“);
  • po stisknutí daného tlačítka se zobrazí stránka Oznámení záměru čerpat nemocenskou dávku. Stránka je rozdělena do 2 sekcí: Základní údaje a Ošetřovaná osoba (viditelná pro dávku Ošetřování a dlouhodobé ošetřování):
    • v sekci Základní údaje zaměstnanec vybere smlouvu, pro kterou chce hlásit dávku, následně druh dávky a číslo rozhodnutí (identifikátor, který zaměstnanec obdržel od lékaře). Následně vyplní datum zahájení případu a další údaje vázané na konkrétní druh dávky.
    • sekce Ošetřovaná osoba je viditelná pro druh dávky Ošetřování a dlouhodobá péče, kde:
    - pro ošetřování je povinné vyplnit „Důvod ošetřování“;
    - dále je povinné jméno, příjmení a datum narození nebo rodné číslo ošetřované osoby;
    - ostatní zaškrtávací údaje jsou doplněny o nápovědy (tooltipy) s vysvětlujícími informacemi.
    • dole pod sekcemi je umístěno tlačítko „Odeslat“, které odešle dané oznámení na účtárnu. Účetní dané oznámení nalezne v seznamu Nemocenských dávek, v nové záložce Avízo (další dávky).
  • do stránky Chci oznámit do záložky Historie byla přidána nová sekce Oznámené záměry čerpání nemocenských dávek. Slouží pro evidenci těchto oznámení. Editovat zde jdou pouze ta oznámení, která dosud nebyla odeslána na účtárnu.
  • vedle tohoto tlačítka bylo doplněno i tlačítko „Oznámení ukončení dávky (OČR, DLO)“ přístupným na právo „Oznámení ukončení dávky (OČR, DLO)“. Vyplňuje se zde smlouva, číslo rozhodnutí a datum ukončení. Pokud existuje neukončený případ OČR nebo DLO, tak se pro danou smlouvu předvyplní číslo rozhodnutí. Při uložení jsou zde kontroly na existenci oznámení či případu s daným číslem rozhodnutí, kontroluje se i datum, že je až po zahájení a je zde i kontrola na duplicitní zadání ukončení.
  1. Nová záložka Avízo (další dávky) v seznamu nemocenských dávek
  • záložka má oproti ostatním záložkám dvě bubliny (červená pro neověřená oznámení a černá pro neschválená oznámení; pokud jsou nulové počty, tak se bubliny nezobrazují);
  • jde o evidenci Oznámení dalších dávek (OČR, OPP, PPM a DLO);
  • zde se evidují oznámení zaslaná zaměstnanci, oznámení vytvořena ručně účetní, a dále stažená oznámení přes VREP z ČSSZ;
  • nad seznamem jsou umístěna filtrační tlačítka „Vše“, „Neověřeno“, „Neschválené“ a „Stažená“ (kromě tlačítka „Vše“ s vysvětlujícími tooltipy).
  • pod filtračními tlačítky jsou umístěna tlačítka:
    • „Zadat ručně“ - pro ruční vytvoření oznámení;
    • „Vrať oznámení pro čísla rozhodnutí“ - nové podání DZNP25, pro označená oznámení (čísla rozhodnutí) provede stažení všech aktuálních hlášení ze strany ČSSZ, zároveň se s označenou volbou „Vracet změny za období“ přihlásíte k odběru budoucích hlášení, která již budete stahovat společně s eNeschopenkami za daný interval;
    Stažení eNeschopenek za období od-do bylo tedy upraveno a nyní za daný interval stahuje i nová hlášení DZNP, pod intervalem od-do došlo k úpravě popisu.
    • „Zkontrolovat e-podání“ - zkontroluje odeslané podání.
  • ve výchozím zobrazení seznam zobrazuje mimo běžných sloupců jako jméno a příjmení, číslo rozhodnutí:
    • „Typ“ (Zahájení/Ukončení/případně nevyplněno, pokud jde o informační hlášení z ČSSZ);
    • „Způsob vytvoření“ (Zadáno zaměstnancem/Zadáno účetní/Staženo z ČSSZ);
    • „ČSSZ typ“ (bude vyplněno jen pro oznámení stažená z ČSSZ);
    • „Ověřeno na ČSSZ“ (hlášení stažená z ČSSZ budou mít vždy „Ano“, ostatní budou mít „Ano“ až poté, co se z ČSSZ stáhne oznámení případu s daným číslem rozhodnutí);
    • vlaječka (Potvrzeno/Potvrzeno - chyba);
    • tlačítko „Schválit“ (schválit jdou jen ty oznámení, která jsou pro zahájení či ukončení a byly vytvořeny zaměstnancem nebo účetní);
    • „Stáhnout XML“ (jen pro ty stažené z ČSSZ).
  1. Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku
  • nová verze podání NEMPRI25, která nahrazuje NEMPRI20 (příloha k žádosti o dávku);
  • bude se používat pro všechny typy dávek (včetně nemoci);
  • v aplikaci se tedy již pracuje s termínem „Oznámení zaměstnavatele“, který od roku 2025 nahrazuje původní termín „Příloha k žádosti“. Oproti původní Příloze k žádosti je Oznámení zaměstnavatele rozšířeno o další údaje, které dosud musela účetní předávat na ČSSZ jinou formou.
  • struktura stránky Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku (PripadNPOznameniZamestnavateleZadostZamestnanceODavku.aspx) vychází z původní stránky pro přílohu k žádosti. Stránka byla rozčleněna do editovatelných sekcí.
  • hlavní odlišnosti oproti původní stránce pro přílohu k žádosti jsou:
    • u přílohy k žádosti byla vždy maximálně jedna příloha k jednomu případu NP. Nově je změna a u dávky typu OSE a zejména u DLO může být více odesílaných Oznámení zaměstnavatele na ČSSZ, ale platí, že maximálně jedno v daném měsíčním období.
    • s tím souvisí nová editovatelná sekce Typ akce (Akce vznik/Akce trvání/Akce ukončení) pro dávku typu OSE a DLO (Akce vznik pro úplně první oznámení, Akce ukončení pro úplně poslední oznámení, např. pro krátké ošetřovné může být zároveň označeno vznik i ukončení);
    • nová záložka Žádost o dávku (podoba a vlastně i kód stránky je sdílený se žádostí zaměstnavateli, kterou vyplňuje zaměstnanec při oznámení čerpání dávky, viz bod 1), vyplňuje se tedy pro prvotní oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku pro dávky OPP, PPM, OSE a DLO;
    • nová záložka Podklady pro výplatu dávky: vyplňuje se pro OPP, OSE a DLO.

Úpravy v nastavení mezd a mzdových výpočtech v souvislosti se zrušením zaručené mzdy

První záložka v nastavení mzdových období a sazeb (Mzdy / Číselníky a nastavení / Mzdová období a sazby) se pro mzdová období od roku 2025 nazývá Minimální mzda a neobsahuje sekci Stupně zaručené mzdy, pro starší období se nazývá Min. a zaruč. mzda a obsahuje sekci Stupně zaručené mzdy.

Bylo provedeno skrytí položky „Skupina prací“, pokud je rok otevřeného mzdového období 2025 a další. Jedná se o položku v detailu číselníku Personalistika / Číselníky a nastavení /Vzorová pozice a také na stránkách Organizace / Pozice / detail pozice a Karta zaměstnance / Pracovní poměr / sekce Pracovní zařazení / detail.

Při mzdových výpočtech se od roku 2025 nezohledňuje zaručená mzda, protože byla od roku 2025 zrušena. Pro výpočty za dřívější roky se zaručená mzda zahrnuje.


Jak hodnotíte článek?