Verze 05.01.03 (vystavená 26.05.2025)

Změníl(a) - Martina Dufková

Základní modul

Změny nastavení režimu kiosku

Stránka Režim kiosku byla přesunuta z modulu Základní modul pod modul Kiosek. Pokud stránka není dostupná a nenabízí se v sadě přístupových práv, je nutné požádat o rozšíření licenčního souboru o modul Kiosek.

Do stránky pro nastavení režimu kiosku (Nastavení / Konfigurace / Režim kiosku) byla přidána další možnost pro rozpoznání zařízení s kioskovým režimem. V některých sítích název zařízení nelze zjistit. Nyní kromě názvů zařízení je možné vyplnit další údaje (přihlašovací jméno, heslo a token), které se jednorázově vyplní na zařízení s kioskovým režimem. Pro jednorázové zadání údajů přidejte do URL adresy parametr Kiosk=1 např. .../Login.aspx?NewLogin=1&Kiosk=1. Zrušení kioskového režimu lze zajistit pomocí parametru Kiosk=0. Pole pro zadání údajů se zpřístupní, pokud je provedeno nastavení v aplikaci plusPortal.

Personalistika

Úprava související s nárokem na odstupné s ohledem na změnu legislativy

Při použití některých důvodů ukončení poměru má zaměstnanec nárok na odstupné v závislosti na délce trvání zaměstnání, případně může vzniknout nárok ze zdravotních důvodů. S ohledem na změnu legislativy došlo k úpravám.

Do formuláře detailu Způsobu ukončení pracovního poměru (Nastavení / Číselníky a nastavení / Způsoby ukončení pracovního poměru) byl přidán nový výběrový prvek „Odstupné – detail“. Prvek se zobrazí pouze pro vybranou volbu „Odstupné dle zákona“. Prvek bude nabízet výběr ze tří možností:

  • Dle odpracovaných let (výchozí hodnota);
  • Odstupné ve výši nejméně 12 měsíců;
  • Jednorázová náhrada ve výši 12 měsíců.

Způsob výpočtu jednorázové náhrady bude stejný jako výpočet náhrady odstupného pro daný počet měsíců. Z toho důvodu do tabulky se způsoby ukončení poměru byl přidán nový sloupec „Odstupné – detail“.

Úpravy odstupného ve výchozích způsobech ukončení poměru:

U ukončení dle § 52 ZP písm. d./ by již nemělo být evidováno „Odstupné ve výši nejméně 12 měsíců“, ale „Jednorázová náhrada ve výši 12 měsíců“. Odstupné ve výši 12 měsíců by se mělo předvyplnit pouze pro způsob ukončení dle § 52 ZP písm. e./ (u kterého došlo též k úpravě textu na „Dosažení nejvyšší přípustné expozice“). U nových zákazníků se ve výchozích datech vše nastaví automaticky.

U stávajících zákazníků se při přechodu na tuto verzi provedou při aktualizaci databáze následující aktualizace:

  • u způsobu ukončení dle paragrafu '§ 52 ZP písm. d./' dojde k přenastavení na jednorázovou náhradu ve výši 12 měsíců za podmínky, že se v DB nachází způsob ukončení s právě tímto názvem paragrafu;
  • u způsobu ukončení dle paragrafu '§ 52 ZP písm. e./' bude nastaveno odstupné dle zákona a též bude zaškrtnuta volba „Vyplatit odstupné ve výši 12 měsíců“ za podmínky, že se v databázi nachází způsob ukončení s právě tímto názvem paragrafu. U způsobu ukončení dle paragrafu § 52 ZP písm. e./ též dojde k automatické změně názvu na „Dosažení nejvyšší přípustné expozice“, ale jen v případě, že je nastaven na původní hodnotu dle výchozích dat, tedy „Lékařský posudek“.
Doporučujeme zkontrolovat číselník Způsoby ukončení pracovního poměru (Nastavení / Číselníky a nastavení / Způsoby ukončení pracovního poměru). Pro případ, že by byly důvody ukončení odpovídající § 52 ZP písm. d) a e) uživatelsky přejmenované, neproběhne při aktualizaci databáze jejich přenastavení, jak je popsáno výše, a bude nutné správně nastavit ručně.

Pro potřebu evidence odstupného typu „Jednorázová náhrada ve výši 12 měsíců“ byla přidána nová typová složka „Jednorázová náhrada při skončení PP“ (typ: 238, číslo: 25602). Parametry složky jsou stejné jako u stávající složky pro odstupné dle zákona.

Doporučujeme tuto novou mzdovou složku přidat do předkontací, aby v případě jejího použití ve mzdě zaměstnance došlo k jejímu správnému zaúčtování.

Složka je dostupná ve výchozí sadě složek pro nové zákazníky a bude též dostupná stávajícím zákazníkům při přechodu na tuto verzi po aktualizaci databáze.

Prodloužení zkušební doby (legislativní změna)

Od 1.6.2025 se prodlužuje zkušební doba. Do té doby mohla zkušební doba, pokud byla sjednána, činit maximálně 3 měsíce u běžných pracovníků a 6 měsíců u vedoucích zaměstnanců. Nově bude maximální zkušební doba činit 4 měsíce u řadových zaměstnanců a 8 měsíců u vedoucích pracovníků.

  • na všech místech aplikace plusPortal, kde se nastavuje délka zkušební doby („Předvolby pro zadání nového zaměstnance“ v personalistice, nastavení pozice, založení nové smlouvy, hromadná změna délky zkušební doby v seznamu pozic), byly doplněny volby pro zadání nových délek;
  • u nových zákazníků bude předvolba délky zkušební doby v personalistice nastavena na hodnotu 4. U stávajících zákazníků nedojde k automatické změně délek zkušební doby (není povinná a platí pro nástupy po 1. 6. 2025).

Doporučení, jak lze u stávajících zákazníků postupovat:

Předpokladem je, že se řeší nástupy po 1. 6. 2025.

V nastavení personalistiky (Nastavení / Číselníky a nastavení / Personalistika / Personalistika – nastavení) v sekci Předvolby pro zadání nového zaměstnance si může zákazník přenastavit výchozí délku zkušební doby na hodnotu 4.

Následně přejde do seznamu pozic (Organizace / Pozice), kde si do seznamu vytáhne sloupec „Předvolba zk. lhůty u pozice“ (původně se sloupec nazýval „Použít zadanou dobu zkušební lhůty“) a dále sloupec „Doba zkušební lhůty v měsících“. Zaměří se na ty řádky, které mají nenulovou hodnotu ve sloupci „Doba zkušební lhůty v měsících“ a zároveň ve sloupci „Předvolba zk. lhůty u pozice“ mají hodnotu „Ano“ (doba zkušební lhůty je nastavena u pozice a nebere se z výchozího nastavení v Personalistice). U těchto řádků následně může dle potřeby provést hromadnou změnu doby zkušební lhůty (např. u těch řádků, kde je hodnota 3, nastavit na hodnotu 4; u těch, kde je 6, nastavit na 8).

Úprava prodlužování zkušební doby s ohledem na nepřítomnost

Dosud program prodlužoval zkušební dobu o celodenní nepřítomnost, ale pouze pokud byla zadaná jedna celodenní nepřítomnost. Nově se zkušební doba prodlužuje i o dny, kdy zaměstnanec neodpracoval celou směnu z důvodu čerpání dovolené, neomluvené absence nebo překážek v práci (např. v daném dni má 0,5 dne dovolenou a 0,5 dne absence). Položky (Volna nebo Docházky), které ovlivňují konec zkušební doby, musí být v číselníku označeny:

Nahlašování cizinců - § 98 písm. u) povinně od r.2025

Pro zákazníky se submodulem Hlášení cizinců (mod_12_ForeignerReporting) bylo implementováno nové API MPSV: Hlášení cizinců v2. Změny jsou implementovány jednak v návaznosti na legislativní změny, konkrétně změnu zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, a následnou aktualizaci vyhlášky č. 117/2024 Sb. (plné znění vyhlášky zde: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=66&r=2025), a dále na základě podnětů od zaměstnavatelů.

Předchozí verze API pro hlášení cizinců zůstává v platnosti do 30.6.2025. Do tohoto data lze hlásit cizince pomocí jedné nebo druhé verze, od 1.7.2025 jen podle verze v2. Volbu verze lze provést na stránce pro nastavení komunikace s MPSV (Nastavení / Číselníky a nastavení / Personalistika / Nastavení komunikace s MPSV). Po aktualizaci databáze je nastavena pro použití verze v2. Po nasazení úpravy je vyžádána obnova vestavěných zobrazení.

Pokud je zapnuta verze v2, je to uvedeno v nadpisu stránky Zaměstnanci / Hlášení cizinců a v Kartě zaměstnance v nadpisu sekce Hlášení úřadu práce na záložce Cizinec. V seznamu hlášení je doplněn sloupec „Označení verze API“ (pokud je hlášení sestaveno pro novou verze API, je tam text v2).

Testovací provoz je určen k testování na straně dodavatele a je k němu potřeba testovací certifikát od MPSV.

Změny pro hlášení:

a)   možnost zadání nových statusů cizinců podle § 98 písm. t) až v) zákona o zaměstnanosti

  • § 98 písm. t): cizinci jejichž výkon práce je v zájmu ČR – „VYKON_PRACE_V_ZAJMU_CR“;
  • § 98 písm. u): občané států nepotřebujících pracovní oprávnění podle nařízení vlády 158/2024 Sb. – „OBCAN_STATU_NEVYZADUJICI_PRACOVNI_OPRAVNENI_WHITELIST“;
  • § 98 písm. v): cizinci - členové uměleckého souboru veřejné kulturní instituce – „UMELECKA_CINNOST“.

b)   doplnění položek vyžadovaných zákonem o zaměstnanosti, konkrétně ve Sdělení:

  • adresa v zemi trvalého pobytu;
  • adresa pro doručování zásilek;
  • číslo cestovního dokladu a název orgánu, který ho vydal;
  • nejvyšší dosažené vzdělání cizince;
  • vzdělání požadované pro výkon povolání.

Byla doplněna kontrola v Kartě zaměstnance při evidenci cizince, který potřebuje povolení. Musí být zadán údaj „Platí do“ u povolení k práci.

Byla doplněna kontrola v Kartě zaměstnance při evidenci cizince, který nepotřebuje povolení. Pokud má cizinec státní příslušnost státu EU nebo Islandu, Lichtenštejnska, Norska, k volbě „Nevyžaduje se“ lze zadat jen důvod 3 (je občanem nebo rodinným příslušníkem EU, EHP...).

Pokud má cizinec státní příslušnost Švýcarska, Velké Británie nebo Ukrajiny, k volbě „Nevyžaduje se“ lze zadat důvod 3 nebo ostatní.

Pokud má cizinec státní příslušnost jiného státu než států EU, Švýcarska, Islandu, Lichtenštejnska, Norska, Velké Británie nebo Ukrajiny, k volbě „Nevyžaduje se“ nelze zadat důvod 3, lze zadat jen ostatní důvody.

Úpravy zobrazení voleb na kiosku (dotykovém terminálu)

Na dotykovém terminálu se v osobní složce zaměstnance (Osobní informace / Osobní složka) zobrazí v levém menu pouze záložky (volby) dostupné v omezené sadě práv zpřístupněné tlačítkem „Omezení kiosku“.

Bylo zabráněno chybnému „zdvojenému / nekonečně vkládanému“ zobrazení stránky pro odměňování zaměstnance, které souviselo s omezením funkcí na kiosku.

Zrušení voleb osobního nastavení v kioskovém režimu

V kioskovém režimu byly odebrány volby Osobní nastavení (Změnit heslo, Nápověda), které se nacházejí pod ikonou přihlášeného uživatele.

Lékařské prohlídky

Legislativní změny od 1.6.2025 týkající se lékařských prohlídek

Do aplikace plusPortal byla zapracována legislativní změna pro nástupy od 1.6.2025, u kterých vstupní lékařská prohlídka není povinná pro první rizikovou kategorii, ale je možné ji absolvovat.

Do sekce Lékařské prohlídky (Nastavení / Číselníky a nastavení / Personalistka / Personalistika - nastavení / Lékařské prohlídky) byla doplněna volba „Vyžadovat vstupní lékařské prohlídky u rizikové kategorie 1“. Pokud tato volba nebude zaškrtnuta, nebude se pro zaměstnance zařazené do rizikové kategorie 1, kteří mají vznik poměru od 1.6.2025 a dále, vyžadovat absolvování vstupní lékařské prohlídky. Pro zaměstnance v rizikové kategorii 1 s datem nástupu před 1.6.2025 tato výjimka neplatí.

Pracovní cesty

Úprava při generování plateb na účet

Při vygenerování souboru pro banku (Pracovní cesty / Záloha a Pracovní cesty / Platby na účet) pro záznamy s označením „odeslat“ je nyní vygenerován soubor pro banku bez již dříve proplacených (na účet odeslaných) záloh.

Evidence návštěv

Rozšíření systému plusPortal o modul pro evidenci návštěv

Novinkou v systému plusPortal je modul Evidence návštěv. Evidence návštěv umožní recepčním zaznamenat nebo zpětně dohledat kdo, kdy a koho navštívil. Dostupná je z hlavního ovládacího menu Evidence návštěv / Návštěvy.

Pro usnadnění práce a větší přehlednost jsou veškeré číselníky (podklady) dostupné přímo z modulu, a to volbami z menu Evidence návštěv / Podklady.

V případě zájmu tento modul využívat, je třeba zakoupit příslušnou licenci.

K evidenci recepční využívají přehled návštěv. Tlačítka s počtem návštěv usnadňují pohled na data o návštěvách (všechny, přítomné dnes, neukončené v minulých dnech). U konkrétní návštěvy zaznamenávají základní údaje o návštěvníkovi (např. příjmení, jméno, společnost, datum nežádoucí od, povolení vstupu do) a o návštěvě (např. datum a čas návštěvy, ukončení návštěvy, koho navštívil, číslo návštěvnické karty a poznámku).

Zaevidované záznamy o návštěvách je možné upravit nebo odstranit. Ukončení návštěvy mohou recepční provést jednotlivě, vyhledáním návštěvnické karty nebo hromadně pro označené návštěvy.

Dále je možné využívat tisk návštěvníka nebo návštěvy.

V souvislosti s obecným nařízením o ochraně údajů (GDPR) je možné v nastavení modulu Evidence návštěv zadat text, který se zařadí do tiskového výstupu o návštěvníkovi. To lze využít k zadání informací, z jakého důvodu a jak dlouho budou údaje o návštěvníkovi uchované.

Je možné rovněž nastavit lhůty pro odstranění záznamů o návštěvách a návštěvníkovi. Tyto lhůty v pravidelných intervalech může kontrolovat naplánovaná úloha, která po uplynutí lhůty záznamy o návštěvách nebo návštěvnících odstraní z evidence. Pro vyhodnocení uplynulé lhůty je rozhodující datum poslední návštěvy, které je evidováno u každé návštěvy a také u návštěvníka.

Modul Evidence návštěv je možné doplnit dle požadavku zákazníka o různé reporty o návštěvách nebo návštěvnících, které budou dostupné pod položkou Ke stažení.

Více informací o funkcích nového modulu Evidence návštěv lze najít v nápovědě k systému plusPortal.

Docházka

Legislativní změna související se zaměstnáváním mladších 15 let

V docházce aplikace plusPortal se sleduje doba odpočinku zaměstnanců. Dle zákona je doba odpočinku v trvání 11 hodin během 24 hodin, mladistvý do 18 let 12 hodin během 24 hodin. Odpočinek může být zkrácen až na 8 hodin pro zaměstnance staršího 18 let s tím, že následující odpočinek mu bude prodloužen o dříve zkrácenou dobu odpočinku.

V rámci leg. úpravy od 1. 6. 2025 se zavádí možnost zaměstnávat zaměstnance mladší 15 let. Tito zaměstnanci musí mít odpočinek alespoň 14 hodin během 24 hodin.

Úpravy zobrazení průchodu zaměstnance v poslední den platnosti jeho ID čipu

V záznamu průchodů (Docházka / Přehledy / Záznamy průchodů a Docházka / Vyhodnocení docházky / detail docházky / tlačítko „Průchody“) se již zobrazují průchody zaměstnance i v poslední den platnosti jeho ID čipu.

Mzdy

Změna výpočtu průměrného měsíčního (hrubého) výdělku

Od 1.6.2025 se mění výpočet průměrného měsíčního (hrubého) výdělku. Konkrétně se mění způsob stanovení týdenní pracovní doby pro výpočet.

Dojde-li ke změně týdenní pracovní doby v rozhodném období, vypočte se týdenní pracovní doba tak, že se úhrn součinů jednotlivých týdenních pracovních dob v hodinách a kalendářních dnů, po které byly tyto týdenní pracovní doby uplatněny, vydělí celkovým počtem kalendářních dnů v rozhodném období. Výsledná hodnota se zaokrouhluje na tisíciny nahoru.

Příklad:

Aktuální období je duben 2025. Jako rozhodně období se bere období od 1.1.2025 do 31.3.2025. V lednu a únoru měl zaměstnanec čtyřiceti hodinový úvazek, od března třiceti hodinový.

Pro leden a únor je to 59 (31+28) *40 = 2360 hodin, pro březen je to 31*30 = 930 hodin. Celkem to je 2360+930=3290 hodin. To se vydělí počtem dnů v období (90): 3290/90 = 36,5555555555. Zaokrouhleno na 36,556 a máme týdenní pracovní dobu pro výpočet průměrného měsíčního hrubého výdělku.

Analogickým způsobem se bude od období 6/2025 počítat i hodnota měsíčního odstupného v případě jeho vyplácení.

Úpravy ve formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku

Ve formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku (záložka Podklady pro výplatu dávky) pro dávky typu Otcovská a Dlouhodobé ošetřovné (s akcí „Ukončení“) byly provedeny z důvodu zpřehlednění drobné úpravy:

  • pole „Návrat do práce“ bylo přejmenováno na „Návrat do práce posl. den PD“;
  • text v komentáři s nápovědou u daného pole byl upraven na „Vyplňte, pokud zaměstnanec poslední den podpůrčí doby opětovně zahájil výkon zaměstnání.“;
  • dané pole bylo přesunuto z posledního místa v řádku na první.

Cílem bylo předejít situaci, kdy se některým uživatelům stalo, že omylem vyplnili pole „Návrat do práce“, ačkoli se nejednalo o návrat do práce v poslední den podpůrčí doby. To pak mohlo mít za následek nepřijetí daného hlášení při odeslání na ČSSZ.

Rozšíření pole „Číslo legitimace“ při nahlašování změny zaměstnancem

Při nahlašování změny zaměstnancem týkající se zahájení pracovní neschopnosti (Osobní informace / Chci oznámit / Zahájení pracovní neschopnosti) bylo rozšířeno pole „Číslo legitimace“ na 18 znaků.

Úpravy při práci s avízy dalších dávek

Při práci s avízy dalších dávek byly provedeny následující úpravy:

• výběr ošetřované osoby byl rozšířen na všechny rodinné příslušníky;

• opětovné schválení již schváleného (potvrzeného) avíza nezmění stav daného avíza. Avízo zůstane ve stavu „Potvrzeno“.

• ručně zadané PPM se již po stažení potvrzení data porodu z ČSSZ přepnou do stavu „Ověřeno na ČSSZ“. Tento stav nastaví u již dříve ručně zadaných hlášení PPM při aktualizaci databáze při přechodu na tuto verzi.

• došlo k úpravě řešení situace, kdy zaměstnanec či účetní ručně zadá oznámení s jiným datem, než jaké je následně staženo z ČSSZ. Pokud se u takových hlášení liší datum, tak ve sloupci „Ověřeno na ČSSZ“ bude nyní hodnota "Ano (nesouhlasí datum)". Pokud navíc bude u takového ručně zadaného hlášení datum „Od“ menší než datum „Od“ u hlášení staženého z ČSSZ, tak se u takového hlášení červeně zobrazí červená vlaječka s textem „Chyba“ a s nápovědou (tooltipem) „U oznámení čerpání dávky zaměstnavateli neodpovídá datum od vůči staženému hlášení z ČSSZ s daným číslem rozhodnutí. Po schválení můžete datum ručně upravit přímo u případu."

Oprava počtu uvedeném na filtračních tlačítkách

V seznamu ELDP (Mzdy / Roční zpracování / ELDP) byl opraven nesoulad v počtech na filtračních tlačítkách vůči počtu záznamů v zobrazeném seznamu.

Úprava při odesílání výplatních lístků na e-mail

Při odesílání výplatních lístků na mail se nezohledňuje stav, který vyjadřuje, že je zaměstnanec aktivní. Řeší se tím situaci, kdy se ukončeným zaměstnancům neodeslal výplatní lístek na mail. Docházelo k tomu v situaci, kdy měli daní zaměstnanci jako svůj primární mail nastavený svůj soukromý e-mail.

Stravování

Úprava zobrazování fotografie v okně úpravy jídla

Při editaci fotografie v detailu jídla dostupném ze seznamu jídel (Stravování / Jídelníčky / Seznam jídel) se nyní správně zobrazuje fotografie vybraná z počítače.

Úprava zobrazení pořadí jídel v přehledu

U zákazníků vlastnících modul Stravování rozšíření došlo v aplikaci Monitor výdeje ke správnému seřazení jídel podle pořadí.

Příklad:

Změna zobrazování ceny jídla

Při objednávání jídla (Stravování / Objednávání) platí pro zobrazení ceny jídla:

  • pokud je nedotovaná a dotovaná cena za jídlo různá a dotovaná cena je nenulová, zobrazí se cena ve tvaru: nedotovaná cena / dotovaná cena:
  • pokud je nedotovaná a dotovaná cena za jídlo různá a dotovaná cena nulová nebo pokud je nedotovaná a dotovaná cena na za jídlo stejná, zobrazí se pouze nedotovaná cena:

Dotace na cenu jídel se nastavují na stránce Podklady / Kategorie jídel.

Změna výpočtu objednávek

V nabídce jídel (Stravování / Objednávání) došlo ke změně výpočtu počtu objednávek. Již se při výpočtu nezohledňuje jídelna.

Poznámka: Dříve se počet objednávek vyhodnocoval za údaje: jídelna, výdejní doba, den, jídlo pro návštěvu a přihlášeného uživatele. Nyní se vyhodnocuje za výdejní dobu, den, jídlo pro návštěvu a přihlášeného uživatele.

Přehled objednávek pro dodavatele

Stahování objednávek pro dodavatele stravy je řešeno pomocí seznamů pro stažení v sekci Stravování. Tyto lze odesílat emailem pravidelně automaticky, takže odpadá nutnost pouštět dodavatele stravy do systému.

Seznam ke stažení za tímto účelem vytvořený je možno použít jak pro objednávky, tak pro storno objednávek. Nastavení časů odeslání záleží na preferenci uživatele.

Zohlednění jídelny při objednávání jídel

V objednávání jídel (Stravování / Objednávání) byla zohledněna vybraná jídelna. U vybraného jídla se akce: zrušení (tlačítko „zrušit“), storno (tlačítko „stornovat“), předání na burzu (tlačítko „dát na burzu“), převzetí z burzy (tlačítko „vzít z burzy“) provedou na vybrané jídelně.


Jak hodnotíte článek?