Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku

Změníl(a) - Martina Dufková

Je-li v evidenci nemocenských dávek (Mzdy / Nemocenské / záložka Případy) vložený případ vyžadující předání na ČSSZ, zjistíte v seznamu evidovaných případů, kde je sloupec se signalizační šipkou upozorňující na vyhotovení oznámení ("Chybí oznámení"), případně ukazující na stav oznámení ("Vytvořeno", "Nelze odeslat", "Vráceno", "Vyřízeno").

Správa sociálního zabezpečení vyžaduje v oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku nemocenského pojištění značnou spoustu údajů z mezd za minulá období, identifikační a osobní údaje zaměstnance. Na jejich základě určí výši denního vyměřovacího základu a výši samotné dávky.

V plusPortalu lze oznámení zaměstnavatele k žádosti vytvářet individuálně pro každý případ nebo hromadně pro označené případy.

Postup vytvoření oznámení

Postup pro vytvoření oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o nemocenskou dávku je následující:

  1. K vytvoření nového oznámení slouží tlačítko umístněné nad seznamem Oznámení zaměstnavatele, volba Vytvořit pro vybrané nebo tlačítko Oznámení zaměstnavatele, umístěné přímo v řádku konkrétního případu s chybějícím oznámením.
  1. Otevře se již předvyplněný formulář, v jehož záhlaví je možné sledovat stav podání (ve chvíli vyhotovení oznámení je stav "K vyřízení"). Dále jsou zde osobní informace o zaměstnanci a zaměstnání, vyčíslené započitatelné příjmy a vyloučené doby za rozhodné období. Pokud potřebujete nějaký údaj změnit, můžete využít ikonu nebo tlačítko Upravit.

Další strany oznámení jsou ve formuláři ve formě záložek. Program automaticky vygeneruje potřebné údaje, které je možné v případě potřeby upravit (díky stejnojmennému tlačítku). Podmínkou pro vyplnění údajů je zavedení potřebných informací do karty zaměstnance v personální evidenci. Do oddílu j) Další sdělení se automaticky dotahují informace o neomluvené absenci zaměstnance nebo o jeho neplaceném volnu (tyto informace vyžaduje ČSSZ kvůli vyloučeným dobám).

Do poslední záložky oznámení s názvem Ostatní se automaticky doplní informace o osobě, která oznámení vytváří (přihlášená osoba do plusPortalu). Kolonka Datum vyřízení v oddíle "Stav oznámení" se vyplní automaticky po elektronickém zaslání na ČSSZ prostřednictvím VREP. V případě, že oznámení zasíláte jiným způsobem (např. do datové schránky), je možné datum vyřízení nastavit ručně pomocí ikony nebo tlačítka Upravit.

  1. Po vytvoření oznámení se v seznamu u případu zobrazí modrý signalizační praporek "Vytvořeno" a současně se zpřístupní ikony pro další manipulaci s vytvořeným oznámením (tisk , elektronické podání přes VREP , zrušení oznámení zaměstnavatele ).
Tisk oznámení zaměstnavatele

Podobně jako v jiných případech tiskopisů pro ČSSZ neprobíhá tisk přímo, ale prostřednictvím portálu správy sociálního zabezpečení. Toto řešení je zvoleno proto, že ČSSZ často své tiskopisy mění a vyžaduje jejich přesné dodržování. Na webu ČSSZ je k dispozici aktuální podoba tiskopisu a jsou zde funkce k jejich tisku s možností nahrát „svá“ data do „jejich“ šablony.

Po kliknutí na ikonu u oznámení zaměstnavatele v seznamu případů nebo na tlačítko Tisk oznámení přímo v otevřeném oznámení, program nejprve vytvoří .xml soubor s daty pro tisk a vyzve vás k jeho uložení na disk. Současně program upozorní na vytvoření souboru a možnost jeho uložení na svůj disk. Potvrzením tlačítka u upozornění OK se provede připojení na server ČSSZ, kde můžete soubor nahrát a vše vytisknout. Vytištěnou žádost stačí potvrdit a doručit ČSSZ. Můžete také využít možnosti doplnit tiskopis elektronickým podpisem a doručit žádost přímo na webu.

Oznámení je možné také vytisknout hromadně. V seznamu nemocenských dávek je potřeba označit vybrané případy s oznámením a v záhlaví seznamu využít tlačítko Oznámení zaměstnavatele / volba Tisknout vybrané.

Předání oznámení zaměstnavatele ČSSZ přes VREP

Další možností, jak předat oznámení zaměstnavatele na ČSSZ, je využití veřejného rozhraní pro elektronická podání (VREP). Program plusPortal je vybaven funkcemi pro předávání informací prostřednictvím VREPu. K elektronickému předání oznámení slouží buď ikona umístněná přímo v seznamu nemocenských dávek u řešeného případu nebo tlačítko E-podání oznámení / volba Provést e-podání přístupné z detailu oznámení. Po jeho prokliknutí se otevře okno s informací o zadaném certifikátu, které se potvrdí tlačítkem OK. Tím dochází k odeslání oznámení na portál ČSSZ. Více informací o potřebných certifikátech pro elektronickou komunikaci s ČSSZ najdete zde.

Oznámení je možné zaslat také hromadně. V seznamu nemocenských dávek je potřeba označit vybrané případy a v záhlaví seznamu využít tlačítko Oznámení zaměstnavatele / volba Provést e-podání.

Informace o předání oznámení zaměstnavatele si program stahuje automaticky, případně je možné využít tlačítko v detailu oznámení E-podání oznámení / volba Zkontrolovat e-podání nebo tlačítko pro hromadné akce umístěné nad seznamem nemocenských dávek Oznámení zaměstnavatele / volba Zkontrolovat e-podání.


Jak hodnotíte článek?