Verze 5.00.02 (vystavená 23.07.2024)

Změníl(a) - Marie Jelečková

Základní modul

Drobné úpravy v osobní kartě

U zákazníků, kteří nemají zakoupen modul Personalistika (varianta Jednoduchá evidence) byly provedeny následující úpravy na kartě zaměstnance (Zaměstnanci / Personální evidence / Karta zaměstnance):

  • na záložce Pracovní poměr, v sekci Další evidované údaje u dalších evidovaných údajů bylo opraveno zobrazení náhledu uživatelských údajů a povoleno upravit pole typu datum v detailu sekce:
  • v sekci Pracovní doba byla obnovena dostupnost tlačítek „Ne“, „Ano“ v dialogu:
  • u volby Pracovní doba / Nepravidelné rozvržení směn bylo znovu zprovozněno uživatelsky srozumitelné hlášení upozorňující na neexistenci nepravidelného provozu v číselnících:

Oprava při editaci sady práv

Při editaci sady přístupových práv (Nastavení / Sady práv – otevření sady práv) docházelo k zobrazení chybového hlášení nebo k vytvoření nové sady přístupových práv. Tento nedostatek byl opraven.

Personalistika

Zobrazení poznámky na kartě zaměstnance

V osobní kartě (Zaměstnanci / Karta zaměstnance / záložka Poznámky) je nyní zobrazena poznámka v obdobném formátování jako při její editaci. Dříve víceřádková poznámka byla zobrazena pouze v jednom řádku.

Změny při hlášení cizinců

Pro zákazníky bez submodulu Hlášení cizinců (mod_12_ForeignerReporting):

byly odstraněny funkce pro odeslání hlášení cizinců, které využívaly on-line formuláře platné do 30.6.2024 na stránce Zaměstnanci / Hlášení cizinců a v sekci Hlášení cizinců v záložce Cizinec v kartě zaměstnance. V kartě zaměstnance v sekci Hlášení cizinců v záložce Cizinec zůstala pouze možnost evidovat datum nahlášení a datum odhlášení cizince a na stránce Zaměstnanci / Hlášení cizinců zůstala možnost kontroly vyplnění údajů a možnost označit hlášení za vyřízené / nevyřízené.

Pro zákazníky se submodulem Hlášení cizinců (mod_12_ForeignerReporting):

  • byly odstraněny funkce pro hlášení cizinců, které využívaly on-line formuláře platné do 30.6.2024 (položka v menu Zaměstnanci / Hlášení cizinců, položka v HR panelu Hlášení cizinců, sekce Hlášení cizinců v záložce Cizinec v kartě zaměstnance).
  • byly přejmenovány funkce pro hlášení cizinců, které využívají hlášení přes API z Hlášení cizinců - API na Hlášení cizinců (položka v menu Zaměstnanci / Hlášení cizinců – API, položka v HR panelu Hlášení cizinců – API, sekce Hlášení cizinců – API v záložce Cizinec v kartě zaměstnance).

Bylo opraveno zobrazení data v položce „Změna platí od“ v panelu pro zadání / úpravu požadavku na hlášení cizince tak, aby se nepřepisovalo aktuálním datem.

Dále bylo upraveno uložení data „Změna platí od“ pro hlášení ukončení nebo předčasného ukončení. Pokud záznam požadavku na hlášení vznikne po potvrzení připravené změny, doplní se do data „Změna platí od“ automaticky datum ukončení pracovního poměru. Pokud záznam požadavku na hlášení vznikne ručním zadáním, musí se i datum „Změna platí od“ vyplnit ručně.

Uvedení i neobsazených pracovních míst u přímého nadřízeného

Pokud se vyplňují údaje o pozici u nového nástupu nebo nového pracovního zařazení nebo při jeho úpravě (Zaměstnanci / HR panel / Karta zaměstnance – záložka Pracovní poměr / sekce Pracovní zařazení) je zajištěno, aby se nabízela v poli „Přímý nadřízený“ (Nadřízené místo) i neobsazená pracovní místa.

Dohledání lékaře při stornu připravované změny

Při stornu připravované změny, kterou se vrací lékař uvedený před připravovanou změnou, se nejprve dohledává lékař na pobočce. Pokud se na pobočce nenajde, tak se dohledává lékař pro firmu, ke které náleží daná smlouva. Právě zde došlo k úpravě podmínky, která takového lékaře dohledává.

Vyřešení duplicity při nástupu

U nové smlouvy (Zaměstnanci / HR Panel / tlačítko Nová smlouva) byla opětovně zprovozněna funkčnost pro pozdější vyřešení duplicity při nástupu.

Zadá-li obsluha v některém z osobních údajů (rodné číslo, příjmení, jméno, rodné příjmení, datum narození) takové údaje, které jsou již v personální evidenci evidovány, program může takový nástup pro shodu údajů vyhodnotit jako duplicitní a nabídne návrhy řešení.

Jedním z nich může být odložení řešení na pozdější dobu. Po zaškrtnutí volby „Zkontrolovat duplicitu později, zatím nepřidělovat osobní číslo“ v okně Duplicita osobních údajů, dojde k naplnění seznamu v HR Panelu dostupném pomocí tlačítka Vyřešit duplicity.

Pokud se přikročí k řešení duplicit později pomocí volby Zaměstnanci / HR Panel / Vyřešit duplicity, je třeba nejdříve opouštět zobrazený formulář Nový zaměstnanec prostřednictvím tlačítek „OK“, „Storno“ v okně Duplicita osobních údajů, a až po té pomocí tlačítek „OK“, „Storno“ ve velkém formuláři Nový zaměstnanec.

Nábor

Zpřístupnění volby Nábor pro můj tým z menu

Pro roli Vedoucího pracovníka byla opětovně zpřístupněna volba z menu Nábor pro můj tým.

Lékařské prohlídky

Mazání na stránce Profesní rizika a vykonávané činností

Byla opravena chyba při mazání záznamů na stránce Nastavení / Číselníky a nastavení / Profesní rizika a vykonávané činnosti. Chyba se projevila, pokud byla předtím smazána vzorová pozice, ale nebyly smazány vazby této vzorové pozice na profesní rizika.

Dále byla doplněna lokalizace chybových hlášení používaných při mazání záznamu profesního rizika:

  • Záznam s definicí tohoto profesního rizika nelze smazat, protože je použit u některého zaměstnance.
  • Záznam s definicí tohoto profesního rizika nelze smazat, protože je použit u některé vzorové pracovní pozice.
Hodnocení

Nastavení hodnocení jako neveřejné pro zaměstnance

K základním údajům v panelu Hodnocení se základními údaji pro hodnocení (Hodnocení / Řízení hodnocení – tlačítko Základní údaje) byla doplněna volba „Neveřejné pro zaměstnance“ s nápovědou (tooltipem) „Přihlášený uživatel neuvidí hodnocení označená jako Neveřejné pro zaměstnance, pokud jde o jeho vlastní hodnocení. Toto nastavení se nevztahuje na samohodnocení.“

Tato volba se uplatní na stránkách: Hodnocení / Hodnocení, Hodnocení / Výsledky hodnocení , Hodnocení / Cíle pro hodnocení , Zaměstnanci / Karta zaměstnance / záložka Hodnocení, Osobní informace / Osobní složka / záložka Hodnocení a to tak, že přihlášený uživatel neuvidí hodnocení označená jako neveřejné pro zaměstnance, pokud jde o jeho vlastní hodnocení:

Vzdělávání

Umožnění evidovat přílohy u záznamů o vzdělávání

U záznamů o vzdělávání je nyní možné k existujícím záznamům přidávat přílohy. Přidávání příloh je dostupné, pokud má uživatel přiděleno právo „Vzdělávání / Záznamy / Umožnit evidovat přílohy“. V přehledu se záznamy o vzdělávání je nyní možné přidat sloupec obsahující počet příloh, podle kterého je možné snadněji rozlišit, zda příloha byla přidána. Přílohy je možné evidovat v osobní kartě zaměstnance na záložce (substránce) Vzdělávání nebo v přehledu Vzdělávání / Záznamy.

Volno

Stažení dat do MS Excelu v přehledech volna

Ve stránkách dostupných v menu Volno / Přehledy nebylo funkční tlačítko na stažení dat do Excelu. Tento nedostatek byl opraven.

Promítnutí událostí z plánování volna v kalendáři Microsoft Outlook

Přenášení volna do kalendáře bylo rozšířeno o možnost nastavit stav události. Je možné nastavit 5 stavů, které odpovídají stavům v kalendáři Microsoft Outlook: Volno, Práce jinde, Nezávazně, Nemám čas, Mimo kancelář. V jiném kalendáři, než v Outlooku tyto stavy nebudou fungovat.

U každého druhu volna lze nyní nastavit, zda událost do kalendáře poslat ihned po vytvoření požadavku nebo až po jeho potvrzení.

Dále se změnilo propisování celodenních událostí volna, místo času pracovní doby se nyní v kalendáři zobrazí událost jako na celý den.

Pracovní cesty

Úpravy v pracovních cestách zaměstnance

Při zadávání či úpravě cesty (Pracovní cesty / Moje cesty) byly provedeny následující úpravy:

• u nové cesty (tlačítko Nová cesta) byl odstraněn překryv pole Důvod použití (při určitém způsobu rozlišení na zobrazovacím zařízení);

• po kliknutí na ikonu s bublinkovou nápovědou „Otevřít tuto položku. (Stejného efektu dosáhnete i kliknutím přímo na řádek)." byla zlepšena dostupnost prvku pro výběr schvalovatele:

V seznamu cest zaměstnance (Pracovní cesty / Moje cesty) se nyní stále zobrazují počty uvedené na filtračních tlačítcích (tj. nenulují se).

Umožnění hromadného schvalování pracovních cest

Je znovu umožněno hromadné schvalování pracovních cest (Pracovní cesty / Schvalování cest – tlačítko Schválit označené hromadně (tlačítko nebylo funkční)).

Úprava rozpisu pracovních cest na zakázky

V pracovní cestě byla nahrazena rozbalovací pole pro výběr zákazníka a zakázky za vyhledávací pole s omezeným počtem položek. Rozbalovací pole s velkým počtem položek mohl prohlížeč zobrazovat s většími prodlevami.

Doplnění doby práce u pracovní cesty

Doposud byla u pracovní cesty (Pracovní cesty / Moje cesta) doplněna doba práce s ohledem na aktuálně platný pracovní rozvrh v pracovní době a jeho rozložení směn. Nově je při určení doby práce vybrána směna platná k danému dni. Nejprve je vyhledána z individuálního rozložení směn, a pokud zde neexistuje, tak z rozložení směn u pracovního rozvrhu, a pokud ani zde neexistuje, z rozložení směn u nepravidelné doby.

Drobné výdaje

Umožnění hromadného schvalování drobných výdajů

Je znovu umožněno hromadné schvalování drobných výdajů (Drobné výdaje / Schvalování výdajů – tlačítko Schválit označené hromadně (tlačítko nebylo funkční)).

Docházka

Filtrace odchylek ve vyhodnocení docházky

Ve vyhodnocení docházky (Docházka / Vyhodnocení docházky) byl opraven filtr Odchylky (v rámci filtračního tlačítka Odchylky), který nedržel naposledy vybranou hodnotu po návratu z detailu docházky zaměstnance s danou odchylkou. Nyní již filtr drží naposledy vybranou odchylku po návratu z detailu docházky.

Úprava načítání položky „Nadúvazek“ do souhrnného údaje „Hodiny navíc“

Při zápisu položky Nadúvazek ve vyhodnocení docházky (Docházka / Vyhodnocení docházky / zvolená docházka zaměstnance nebo Docházka / Moje docházka / Zobrazit docházku) se nově hodiny označené touto položkou nenačítají do souhrnného údaje Hodiny navíc.

Při vyhodnocení docházky se tak již nestane, aby se hodiny označené jako Nadúvazek odeslaly do mezd k proplacení, a zároveň byly převedeny do dalšího měsíce.

Přizpůsobení šířky výkazu na zakázky

Panel Výkaz na zakázky (Docházka / Vyhodnocení docházky / detail docházky / odkaz Zakázky v plovoucím panelu / panel Výkaz na zakázky) je přizpůsoben delším textům v položce Zakázka. Pro menší zobrazovací zařízení je k dispozici horizontální posuvník.

Mzdy

Nový Výkaz příjmů zaměstnanců pracujících na DPP

Od 1.7.2024 (poprvé začátkem srpna za měsíc červenec) je k dispozici nový výkaz na ČSSZ. Jedná se o výkaz příjmů zaměstnanců pracujícím na DoPP. Povinností zaměstnavatelů je každý měsíc zasílat výkazy příjmů všech zaměstnanců pracujících na DPP bez ohledu na výši příjmu (i nulové příjmy).

Popis řešení v aplikaci plusPortal

• byl vytvořen nový seznam s názvem Výkaz příjmů zaměstnanců pracujících na DPP (struktura je velmi podobná existujícímu seznamu Oznámení slevy na pojistném);

• seznam se zobrazuje z menu Mzdy / Měsíční zpracování, sekce Reporty, na druhém místě, hned pod reportem „Přehled o platbě pojistného na soc. pojištění“. Zobrazí se stejně jako uvedený přehled jen za celý podnik.

• seznam se zobrazí s ohledem na zvolená omezení v měsíčním zpracování mezd (nahoře období, podnik, ...). Přímo v seznamu se tyto filtry měnit nebudou.

• nad seznamem a tlačítky jsou umístěny standardní filtrační tlačítka K vyřízení, Čeká na potvrzení, Vráceno, Vyřízeno, Celkem;

• pod filtračními tlačítky, přímo nad seznamem jsou umístěny standardní tlačítka jako v jiných seznamech, kde se zasílají hlášení na ČSSZ: Přidat nové, Provést e-podání, Zkontrolovat e-podání, Nastavit vyřízení a Zrušit vyřízení;

• sloupce ve výchozím zobrazení seznamu jsou „Příjmení a jméno“, „Popis smlouvy“, „Typ akce“, „Zúčtované příjmy“, „Příjem po skončení zaměstnání“ (Ano / Ne), „Způsob vytvoření“ (Automaticky při uzamčení mzdy / Ručně; příznak nám tedy řekne jakým způsobem byl vytvořen záznam s výkazem DPP; zdali byl vytvořen automaticky při uzamčení mzdy nebo ručně přes tlačítko Přidat nové);

• v novém výkazu se kromě standardních informací jako období, identifikace zaměstnavatele, identifikace zaměstnance reportují následující údaje:

Typ akce

  • 1 - výkaz příjmů DPP (standardní hlášení příjmů pro již registrované DPP na ČSSZ),
  • 2 – Nástup na DPP s výkazem příjmů (pro nové nástupy (případně dosud nenahlášené)),
  • 3 – Skončení DPP s výkazem příjmů,
  • 4 – Oprava DPP (např. oprava chybně nahlášené výše příjmu),
  • 5 – Storno DPP.

Datum nástupu do zaměstnání;

Datum skončení zaměstnání;

Kód DPP (T, U, V, W, X, Y, Z);

příznak Zaměstnání malého rozsahu (reportuje se až od období 1/25);

příjmy zúčtované zaměstnavatelem zaměstnanci (při automatickém vytvoření záznamu se ukládá hodnota omezeného základu SP, která se načítá z nově přidaného sloupce v hlavičce mzdy, protože při standardním výpočtu se daná hodnota odpovídající mzdové složce (typ=109) nuluje, pokud je <10000);

příznak „Příjem po skončení zaměstnání“ (u akcí 1 a 4, pokud je hodnota „Ano“, pak musí platit, že datum skončení zaměstnání je menší než první den vykazovaného období. U akcí 2 a 3 nesmí být vyplněna hodnota „Ano“. U akce 5 (storno) nesmí být vyplněno.).

  • jak je již uvedeno výše, tak nové záznamy výkazu se pro dané období vytvářejí automaticky při uzamčení mzdy. Lze je však vytvářet i ručně přes tlačítko Přidat nové, umístěné nad seznamem, které se bude moci využít zejména pro typy akce 4 (oprava) a 5 (storno).
  • důležité upozornění k typu akce 1 (výkaz) a 2 (nástup s výkazem): pokud zaměstnanec nastoupil na DPP před datem 1. 7. 2024 a zároveň platí, že dosud nepřesáhl částku 10 000,-- a nebyl tedy nikdy nahlášen na ČSSZ, tak příjmy takového zaměstnance je pro období 7/2024 nutné nahlásit právě s typem akce 2 a ne s typem 1, aby došlo k zaevidování dané DPP na ČSSZ. Pro období 7/24 je přímo v řešení kontrola na existenci vyřízeného hlášení o nástupu na ČSSZ v aplikaci plusPortal, a pokud takové hlášení neexistuje, tak se právě v období 7/24 výkaz o příjmech DPP vytvoří s typem akce 2 „Nástup na DPP s výkazem příjmů“.
  • pokud bylo hlášení vytvořeno automaticky při uzamčení mzdy, tak následně při editaci takového záznamu nelze měnit zúčtovaný příjem (pole je needitovatelné) a typ akce lze přepínat pouze mezi typy 1 (výkaz příjmů), 2 (nástup s výkazem příjmů) a 3 (skončení s výkazem příjmů). Možnost přepnutí např. z typu 1 (výkaz příjmů) na typ 2 (nástup s výkazem) je zde zejména z výše uvedeného upozornění (nahlášení dosud nenahlášené DPP).
  • při přepínání typu akce dochází ke zviditelnění či skrytí různých polí (např. pro storno se nevyplňuje příjem).
  • při uložení detailu výkazu DPP se provádí následující kontroly:
  • pro typ akce 3 se kontroluje datum skončení zaměstnání vůči vykazovanému období;
  • pro typ akce 2 a 3 nesmí být označena volba „Příjem po skončení zaměstnání“;
  • pro typ akce 1 a 4 a označení volby „Příjem po skončení zaměstnání“ se kontroluje, jestli je DPP skutečně ukončena před 1. dnem vykazovaného období.

Na kartě zaměstnance do záložky Pojištění, důchody byla přidána nová sekce Hlášení výkazů příjmů DPP se seznamem všech hlášení DPP za všechna období (vyžadována právo „Hlášení výkazů příjmů DPP na ČSSZ“, které je automaticky přednastaveno pro sadu práv Účetní pro mzdy). Přes tlačítko Nové hlášení výkazu příjmů DPP lze přidat nový výkaz k aktuálnímu mzdovému období. Dále lze provádět editaci existujících záznamů či mazání.

Navýšení maximální hodnoty ve filtračních tlačítkách

Ve filtračních tlačítkách byla změněna maximální hodnota, která se zobrazí přímo na tlačítku.

Aktuální maximální hodnota 999 byla zvýšena na 9999. Pokud je v rámci filtračního tlačítka více než 9999 záznamů, tak se jako popisek filtračního tlačítka zobrazí 9999+ a nápověda (tooltip) tlačítka bude rozšířen o hodnotu skutečného počtu záznamů v rámci daného tlačítka.

Obnova mazání položek v předkontacích

Byla obnovena funkčnost mazání položek v předkontacích (Nastavení / Číselníky a nastavení / Předpisy pro účtování mezd (předkontace)).

Automatické nastavování smlouvy ke zdanění

Bylo opraveno automatické nastavování smlouvy ke zdanění při ruční editaci příznaku Smlouva ke zdanění na kartě zaměstnance v záložce Zpracování mzdy v sekci Mzdová účtárna.

  • pokud se ručně nastaví daný příznak na „ANO“ u vybrané smlouvy, tak u všech ostatních smluv daného zaměstnance u dané společnosti se příznak „Smlouva ke zdanění“ nastaví na „NE“.
  • pokud se ručně změní hodnota příznaku na „NE“, tak se program automaticky pokusí dohledat jinou vhodnou smlouvu, u které nastaví příznak na „ANO“. Vyhledává ze smluv, které nejsou ve stavu přípravy nástupu, zároveň jsou zařazeny do zpracování mezd a upřednostní typ smlouvy HPP.

Úprava tvorby účetního dokladu

Při sestavení účetního dokladu pro zaúčtování měsíčního zpracování mezd (Mzdy / Měsíční zpracování, sekce Zaúčtování – tlačítko Sestavit doklad) byl upraven princip vyhodnocení u obou způsobů zápisu zaúčtování (Částka, MD, DAL i Číslo účtu, MD, DAL) následovně:

  • zařazení do společnosti podle smlouvy zaměstnance;
  • vynechání spojení do nadbytečných tabulek.

Oprava výpočtu odstupného

Byla provedena oprava výpočtu odstupného, aby se odstupné počítalo pouze a jen v měsíčním období, ke kterému je pracovní poměr ukončen.

Možnosti zadání odstupného do mzdy:

  • počet měsíců odstupného je možné zadávat při ukončení poměru, kdy při výpočtu mzdy v měsíci ukončení je částka automaticky vypočtena;
  • další možností je načtení částky odstupného souborem nebo ručním zadáním ve mzdě.
Je třeba zvolit vždy jen jeden z těchto způsobů.

Pro výplatu odstupného ve mzdě jsou nastaveny typové mzdové složky:

  • Typ 216 – Odstupné dle zákona
  • Typ 222 – Odstupné jiné


Jak hodnotíte článek?